Sklep online marki odzieżowej – jak się wyróżnić i zachęcić do zakupu?

Sklep online marki odzieżowej – jak się wyróżnić i zachęcić do zakupu?

Pewnie to już wiesz. Rynek stale się poszerza. Dzisiaj każdy może założyć własną markę z ubraniami i nazwać się projektantem. Niezależnie więc, czy dopiero zaczynasz budować stronę swojego sklepu, czy masz ją już gotową od lat, warto raz na jakiś czas spojrzeć krytycznie na własne “dziecko”. Jest bowiem kilka elementów dobrej strony marki odzieżowej, o które dbają najlepsi, a o których zapominają ci… cóż… bardziej zapracowani.

Dostosowanie do mobile, szybkość ładowania, podstawy User Experience to rzecz oczywista. Jest tych elementów znacznie więcej. Zobacz na przykładach, jak robią to najlepsi w branży fashion. Co więc koniecznie musi pojawić się na stronie marki odzieżowej, żeby zachwycała klientów, pobudzała wyobraźnię i otwierała ich portfele?

 

User Experience w modowym e-commerce

Najpierw jednak kilka słów o enigmatycznm user experience. To nic innego jak po prostu projektowanie całego doświadczenia użytkownika strony. W branży mody jest to szczególnie istotne z co najmniej kilku powodów. Po pierwsze – konkurencja jest szalenie duża. Kiedy ludziom nie podoba się funkcjonalność strony albo brak podstawowych informacji o produktach – idą gdzie indziej.

Po drugie – ubrania są jednym tych najbardziej intymnych produktów. Pozwalają ludziom się wyróżnić i podkreślają charakter. Myślisz, że ludzie kupują bluzkę, spodnie albo koszulę? Bzdura. Oni kupują to, jak się w nich czują. Jeśli więc nie pobudzasz ich pragnień wystarczająco mocno – idą gdzie indziej.

Dzisiaj będzie więc zarówno o elementach technicznych, które usprawniają poruszanie się po stronie i wyszukiwanie produktów, jak i elementach komunikacyjnych. Bo bez jasnej komunikacji nie ma sprzedaży. A przecież chyba po to masz sklep?

 

Co musi pojawić się na stronie marki odzieżowej:

 

Solidny branding

Identyfikacja wizualna marki to coś więcej niż logo. Szczególnie marki odzieżowej, w przypadku której, nie da się ukryć – kupujemy głównie oczami. Warto zastanowić się też nad kolorami w palecie barw strony, fontami i ikonami, które będą zdobić stronę, niezależnie od sezonu i kolekcji. Bez kompletnego brandingu dostosowanego do odbiorców, na próżno starać się o stałych klientów.

Ale sam branding to też coś więcej niż wygląd.

Nie byłabym sobą, gdybym nie wspomniała o tej jednej rzeczy.

Rzeczy, której dodanie natychmiast może zmniejszyć liczbę opuszczeń strony. Wiele odzieżowych marek, prezentujących swoje produkty online, nie przywiązuje do tego większej wagi. Niektóre przyjmują inny model – pokazać jak najwięcej  produktów od razu po wejściu. Ja swoim klientom zawsze sugeruję inne rozwiązanie. Poniżej mamy świetny przykład:

USP na stronie głównej marki odzieżowej
https://www.politix.com.au/clothing/

Wiesz już o co chodzi?

Oczywiście chodzi o hasło na stronie głównej. Dobrze skonstruowany nagłówek, który z jednej stronie świetnie wpisuje się w grupę docelową, a z drugiej oddaje ducha firmy lub kolekcji, potrafi czynić cuda na stronie sklepu marki odzieżowej.

Zapamiętaj jedno: nie sprzedajesz ubrań. Sprzedajesz doświadczenie z obcowaniem z ubraniami. Samopoczucie ludzi, którzy te ubrania noszą. Ich poczucie wartości. Jakkolwiek materialistycznie to teraz nie brzmi.

 

Hasło na stronę sklepu z odzieżą
https://yaladesigns.com/

 

Dużo przestrzeni

Biała przestrzeń (z angielskiego negative space) to wszystkie “puste” miejsca na stronie internetowej. Pamiętasz rysowanie w przedszkolu? Ja pamiętam. Niestety. Pani zawsze kazała nam rysować tak dużo, żeby zapełnić każdą białą przestrzeń na kartce. Na stronie, szczególnie z branży fashion, można na szczęście wskazówki od pani z przedszkola włożyć między bajki (najlepiej te nudne i głupie).

Nie wiem, czy zwróciłeś na to kiedyś uwagę. Wszystkie strony luksusowych marek odzieżowych (ale i nie tylko) są zazwyczaj bardzo minimalistyczne. Nie boją się białego koloru. Ba, nawet robią z tego atut. Minimalizm jest na czasie nie bez powodu. Taka strona nie tylko jest łatwiejsza w nawigacji (ogromny wpływ na user experience), ale też wywołuje określone skojarzenia. To luksus i ekskluzywność.

Najłatwiejszy sposób, jak stracić klientów w sklepie z ubraniami online? Zarzucić ich wszystkimi produktami na wejściu. No, chyba że chcesz się ścigać z konkurencją cenami. W tym też nie ma nic złego.

Dużo przestrzeni w internetowym sklepie z ubraniami
https://wonhundred.com/

 

Zdjęcia

Pozostając na stronie głównej, dochodzimy do zdjęć. Jest co najmniej kilka sposobów prezentowania zdjęć na stronie głównej sklepu online marki odzieżowej. Jest jednak pewna oczywistość, o której wiele osób zapomina.

Klienci najczęściej najpierw oceniają wygląd i jakość zdjęć. Potem dopiero same ubrania. Nie warto oszczędzać na dobrym fotografie. Jeśli chcesz przyciągnąć do swojej marki klientów, musisz zainwestować w sesję. I nie mówię tu jeszcze o zdjęciach produktowych na białym tle.

 

Jak zaprezentować te zdjęcia?

Jednym ze sposobów jest slider, czyli zdjęci przesuwane na karuzeli. Tutaj byłabym jednak ostrożna. Wielu ekspertów od user experience jest zdania, że mogą rozpraszać odbiorców i utrudnić im nawigację po stronie. Jeśli zależy Ci na sliderze, ustaw go tak, by przewijał się wolno. A najlepiej po kliknięciu.

Innym sposobem może być baner ze zdjęciem i aktualną promocją lub kolekcją. Jestem zawsze daleka od sugerowania moim klientom “krzyczenia” na ludzi od progu promocjami i kodami zniżkowymi. Dajmy im się oswoić z marką, poczuć jej klimat, z wejścia otrzymać pozytywne doświadczenie.

 

Ile dać tekstu na stronę główną sklepu z odzieżą?

Moim zdaniem – jak najmniej. Widziałam wiele firm, które zabijają konwersję strony usilnymi próbami pozycjonowania strony wciskaniem jak najdłuższego tekstu. W starciu robotów (wyszukiwarek) i ludzi (klientów) zawsze stawiam na ludzi. W końcu to oni będą te ubrania nosić (chyba że czytasz to w 2040 roku i dopadła nas rzeczywistość z “Black Mirror”).

 

jakie zdjęcia dodać na stronę główną sklepu z odzieżą
https://www.p448.com/

Marka SIR the label świetnie wyróżnia na stronie głównej najnowszą kolekcję. Jedno zdjęcie, krótki podpis i przycisk z CTA robią robotę:

Jak wyróżnić najnowszą kolekcję w internetowym sklepie z odzieżą
https://sirthelabel.com/

 

Nawigacja po kategoriach

Dobra nawigacja po podstronach to absolutna podstawa user experience w sklepie internetowym. Widzę w sieci wiele marek, które nie wiedzą, jak połączyć ze sobą podział na kategorie ubrań z osobnymi zakładkami dla konkretnych kolekcji. Z punktu widzenia użytkownika najlepiej zrobić dwa podziały. Część klientów szuka bowiem konkretnych produktów, porównując je z innymi. Inni – przegrzebują całą kolekcję i wyłącznie z niej wybierają coś dla siebie.

Ile kategorii powinno być więc w sklepie internetowym? Eksperci od UX z Orbit Media sugerują, żeby zmieścić się w siedmiu. Jednym ze sposobów na uporządkowanie nawigacji w sklepie z większą ilością asortymentu może być mega menu, które jest bardziej obszerne i po najechaniu wysuwa się na część ekranu. Nieważne jednak, ile kategorii będziesz mieć w sklepie, a jak podasz je klientom. Nawigacja musi być czytelna i przejrzysta, a nazwy kategorii odzwierciedlać dokładnie to, co jest w danej kategorii.

 

Wyszukiwarka w sklepie

Nad tym tematem nie będę się specjalnie rozwodzić. Wyszukiwarka to konieczność w sklepie online. Najważniejsze, aby umieścić ja na górze strony (najlepiej w sticky menu, by użytkownik nie musiał scrollować strony w górę, by ją znaleźć). Warto dodać do wyszukiwarki automatyczne podpowiedzi.

 

przykład wyszukiwarki w internetowym sklepie z odzieżą
https://eu.akris.com//?redirect=true

 

Filtry

Nie tylko kategoriami produktów dobry internetowy stoi. Klienci często odwiedzają stronę z konkretnymi wymogami. Wyobraź sobie, że kobieta szuka niebieskiej sukienki z bawełny w rozmiarze 36. Z nawigacją filtrującą produkty kolorami, rozmiarami i materiałami znajdzie wszystkie produkty, które spełniają jej wymagania natychmiast. Bez filtrów – prawdopodobnie podda się po kilku minutach przewijania długich, czarnych kreacji. Nawigacja filtrująca produkty to konieczność na stronach sklepów z szerokim asortymentem, szczególnie takich, które oferują ubrania od różnych marek.

 

Świetny opis marki

 

Dobry przykład opisu na stronie internetowej marki odzieżowej
https://fortressofinca.com/

Nic nie pozwala klientom zidentyfikować się z wartościami firmy tak bardzo, jak opis w kategorii “o marce”. Sposobów na to jest wiele. Właściwie ogranicza nas tutaj wyobraźnia. Ja lubię eksperymentować z formą. To bowiem ta zakładka, która może dużo powiedzieć o charakterze marki i jej twórców. Zdjęcia z procesu produkcji, zdjęcia pracowników, twórców, fabryk, tkanin, magazynów, cytaty, storytelling, opowieść obrazkowa, historia powstania marki – tutaj można dodać wszystko. Ja odradzam tylko jedną rzecz. Happy talki. O happy talkach pisałam więcej tutaj.

 

Zdjęcia raz jeszcze

Przechodzimy do najważniejszego elementu w sklepie marki odzieżowej, czyli zdjęć produktowych. Co jest ważne w zdjęciach ubrań z punktu widzenia klienta?

  • wysoka jakość zdjęć (na białym tle, najlepiej przedstawione na modelu/modelce)
  • zdjęcia z różnych perspektyw (warto rozważyć możliwość rotacji o 360 stopni)
  • zbliżenia na detale (materiał, obszycie, elementy dekoracyjne)
  • przedstawienie na człowieku (szczególnie ważne w przypadku biżuterii, o czym wiele marek zapomina)
  • możliwość powiększenia zdjęcia
  • warto rozważyć też zyskujące popularność na zagranicznych stronach sklepów modowych minifilmy lub zdjęcia wizerunkowe

Ale to są elementy konieczne. A przecież tytuł artykułu sugeruje, że będzie o tym, co pozwoli Ci się wyróżnić.

Proszę bardzo. Przykład zdjęć ze sklepu marki Réalisation. Klimat zdjęć od razu sugeruje, kim możesz się stać, nosząc ubrania z marki. Zero niedomówień. Umiesz oddać charakter marki wyglądem modelek, metodą robienia zdjęć, kolorystyka aranżacji czy alternatywnym sposobem ich zaprezentowania? Ogromny punkt dla Ciebie.

Świetne zdjęcia w sklepie internetowym marki odzieżowej, skierowane do młodego klienta
https://uk.realisationpar.com

 

Warianty kolorystyczne

Warianty kolorystyczne każdego z produktów bardzo dobrze wpływają na UX sklepu internetowego. Nie warto tego pomijać. Najwygodniej zrobić to w postaci ikonek z dostępnymi kolorami, które bezpośrednio przenoszą użytkownika na podstronę z inną opcją kolorystyczną.

Jak pokazać dostępne kolory produktów w sklepie internetowym marki odzieżowej
https://www.misela.com

 

Pomóż wybrać właściwy rozmiar

Dobra komunikacja to podstawa. Szczególnie w sklepie internetowym. W przypadku własnej marki odzieżowej bardzo łatwo wybić się spośród konkurencji większą dbałością o detale. Jednym ze sposobów jest ułatwienie pomocy w wyborze rozmiaru. To nie tylko ukłon w stronę klienta, ale błyskawiczny sposób na zmniejszenie liczby zwrotów w sklepie z odzieżą.

Rozmiarówka rozmiarówce nierówna. Nawet na poziomie jednej marki. Podawanie dokładnych wymiarów (a nie tylko rozmiarów) ubrań to chwila dodatkowej pracy, a zyski mogą być niewspółmiernie większe. Dobrze jest też podpisać zdjęcie modelki rozmiarem, jaki ma na sobie i podać jej wzrost. Nie trafiłam co prawda na żadne polskie dane, ale w samej Europie zwroty spowodowane złym rozmiarem ubrań kosztują sprzedawców odzieży ponad 8 miliardów euro rocznie. To chyba całkiem sporo, nie?

 

Opis produktu dla marki odzieżowej

Nie podam tu dziś recepty na idealny opis produktu. Mam jednak doskonałą wiadomość. Opisy produktów w większości internetowych sklepów marek odzieżowych w Polsce są… kiepskie. Łatwo więc się tu pozytywnie wyróżnić. Potrzeba trochę researchu, duża znajomość własnego klienta i wyjście poza szablony, które codziennie widzę w sieci. Co sprawdzi się dla klientów Twojej marki? Warto testować na sobie.

Jest natomiast kilka elementów, które w opisie ubrań muszą się znaleźć. Taka branża. Są to:

  • rozmiar, krój, materiał, wskazówki dotyczące prania – najlepiej w ikonkach lub wypunktowane pod opisem
  • wygląd, kształt, styl, kolor, opis elementów – dla wyszukiwarek i dla osób z niepełnosprawnościami
  • sugestie dotyczące stylizacji
  • korzyści dla klienta – zobacz poniżej, jak robi to marka z odzieżą męską Politix:
Opis produktu z historią dostosowany do odbiorcy - marka odzieżowa Politix
https://www.politix.com.au/

Świetnie kwestię stylu i dopasowania rozwiązała na swojej stronie marka Olive Clothing, która wykorzystała do tego czterostopniową ocenę każdego produktu pod względem różnych cech (light/heavy, transparent/opaque, slimfit/loosefit):

Prawidłowy opis produktu w sklepie odzieżowym
https://www.oliveclothing.com/

 

Propozycje stylizacji i podobne produkty

Tutaj pewna “sztuczka” maketingowa. Załączenie pod każdym produktem karty z podobnymi produktami lub produktami, które pasują do stylizacji, to świetny sposób na crossselling i upselling w sklepie internetowym. Szczególnie w branży fashion. Całkiem dobrze rozwiązuje to firma Na-kd, która umożliwia od razu zakup całej proponowanej na zdjęciach stylizacji:

Kup stylizację, czyli świetny przykład crosselingu na stronie marki odzieżowej
na-kd.com/pl

Tutaj z kolei świetny przykład podziału karty z podobnymi na trzy kolejne kategorie: ubrań w podobnym stylu, ubrań oglądanych przez tych samych użytkowników oraz bestsellery z danej kategorii:

jak pokazać podobne produkty w sklepie internetowym marki odzieżowej - crosseling
https://www.seriouslysillysocks.com

 

Opinie klientów

Znasz to? Na zdjęciu wygląda świetnie, a po zakupie… nie leży jak na modelce. Ludzie trochę zdążyli się przyzwyczaić do bubli z Aliexpress i są wobec firm odzieżowych trochę bardziej podejrzliwi.

W jednym z podpunktów artykułu o moich trickach na zatrzymanie klienta na stronie sprzedażowej pisałam o tym, jak ważne są dla klientów opinie innych klientów. W branży odzieżowej to szczególnie ważne. Szczególnie gdy oferujesz naprawdę wysokogatunkowy produkt. Zamiast więc pisać, że Twoje materiały są najwyższej jakości, daj to powiedzieć swoim klientom. Będą bardziej wiarygodni.

Opinie są też istotne ze względu na rozmiarówki. Świetnie wykorzystuje to sklep Zalando, w którym już na etapie wystawiania opinii o zakupionym produkcie mamy możliwość zasugerowania innym kupującym, czy ubranie nie ma zawyżonej lub zaniżonej numeracji. Wielki ukłon w stronę użytkownika!

 

Opinie o produkcie w sklepie internetowym z ubraniami
zalando.pl/

 

Jasny przekaz, co dalej

Dobrze skonstruowane CTA (call to action) to podstawa konwertującej strony sprzedażowej. Nie inaczej jest w przypadku sklepów online. Tu pojawia się jednak więcej elementów, które trzeba zamieścić, bo i proces zakupowy jest rzecz jasna dłuższy niż w przypadku zamawiania, na przykład, e-booka. Co trzeba dodać na stronę sklepu z odzieżą, żeby polepszyć UX oraz zwiększyć wiarygodność?

  • liczbę produktów dostępnych w magazynie,
  • poinformować o planowanym czasie dostarczenia przesyłki,
  • link do polityki prywatności,
  • informację o gwarancji zwrotu towaru,
  • ikony bezpieczeństwa np. PayPal, Visa itp.
  • możliwość bezpośredniego kontaktu (w razie pytań do producenta)

 

Podsumowując

Strona sklepu marki odzieżowej może nie obronić się dobrymi produktami. Konkurencja jest ogromna i rośnie każdego dnia. Zamiast więc ścigać się cenami i wydawać fortunę na reklamę, warto zastanowić się, czy nie leżą podstawy. Świetny i wyróżniające się strony marek odzieżowych, które zachęcają do zakupu i projektują doświadczenia klientów, mają jednak zawsze pewne powtarzające się elementy. Są to:

  • wyróżniająca się komunikacja wizualna
  • opisy produktów, które spełniają wymagania UX, ale też wpływają na wyobraźnię klientów
  • wciągająca historia w zakładce “o marce”
  • brak nachalnego sprzedawania na stronie głównej
  • dobrze zaprojektowany crossselling i upselling
  • promowanie konkretnego charakteru marki, nie samych ubrań
  • ułatwienie klientom wybór odpowiedniego rozmiaru
  • zachęcanie klientów do dzielenia się opiniami

 

Potrzebujesz hasła na stronę, historii firmy lub angażujących opisów produktów dla swojej marki modowej? Daj znać!