8 porywających blogów marek odzieżowych i jak stworzyć podobny

8 porywających blogów marek odzieżowych i jak stworzyć podobny

Jako copywriter bardzo często spotykam się ze zleceniami na pisanie artykułów na firmowe blogi o modzie. Kiedy jednak poznaję wymagania klientów, okazuje się, że znaczna część z nich wymaga jedynie “zapchajdziur” wyłącznie pod SEO. Okej, jeśli nie ma się zamiaru tymi tekstami faktycznie jakoś pomagać klientom (co szczerze odradzam), to rzeczywiście treści typu najlepsze buty na zimę, do czego zakładać czerwoną sukienkę albo jakie kolory nosić przy określonym typie urody mogą podziałać na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.

No właśnie – mogą. Bo wcale nie muszą. Nie widzę bowiem sensu próby walki z przysłowiowymi wiatrakami i konkurowania z popularnymi frazami z nadzieją na to, że kiedyś firmowy blog się wypozycjonuje. Szczególnie, gdy to świeża strona.

Z zapchajdziur robi się więc taki zbiór treści, które nie tylko nie za bardzo wpływają na SEO, ale też po prostu nikogo nie obchodzą. W czasach, kiedy odzieżowe porady i nowinki z wybiegów serwują Twoim klientom influencerki, nie mają już potrzeby zaglądać na takie typowe, firmowe blogi marek odzieżowych.

I trzeba ich jakoś zaskoczyć. Zobacz, jak zagraniczne marki modowe wykorzystują firmowe blogi do budowania zaangażowanej społeczności wokół własnej niszy.

 

8. Anthropologie

Amerykańska marka odzieżowa Anthropologie urzekła mnie kreatywnym podejściem do prowadzenia bloga. Zakładka z artykułami nawet nie nosi sztampowej nazwy blog, a po prostu stories. Jak można przeczytać w opisie, to miejsce, w którym marka wspólnie z klientkami opowiada historie. I tak się w rzeczy samej dzieje. Znajdziemy tam zarówno opowieści o stylu, opowieści o wnętrzach, opowieści o urodzie i historie społeczności Anthropologie. Mnie szczególnie ujęły artykuły, angażujące samych pracowników, połączone z różnymi branżowymi (ale i nie tylko) wydarzeniami.

Anthropologie - blogi modowych marek

Blog marki modowej Anthropologie

 

Jak można wykorzystać to na własnym firmowym blogu o modzie?

Nie bój się od czasu do czasu pokazać siebie jako twarzy marki – takie historie, jedynie przemycające informacje o produktach, pomagają nabrać biznesowi bardziej “ludzkiej” twarzy i stworzyć zaangażowaną społeczność klientów.

 

7. Rothy’s

Blog firmowy odzieżowej marki Rothy’s, sprzedającej płaskie buty zaskakuje tym, że w ostatnim czasie niemal wyłącznie skupia się na… sprzedawaniu. Wśród artykułów na próżno szukać ogólnych tekstów, przemycających jedynie informacje o produktach. Jest za to cała masa tekstów, jak i z czym nosić konkretne modele ich butów. Marka na swoim blogu w świetny sposób wykorzystuje też każdy skrawek wizualnego contentu – wszystkie nowości ze sklepu oraz najnowsze kolekcje dostają własny wpis na blogu wraz z szerokim opisem.

Rothys - blogi firmowe marek modowych

 

Rothys - blog marki modowej

 

Jak można wykorzystać to na własnym firmowym blogu o modzie?

Stwórz z firmowego bloga platformę do opisywania najnowszych kolekcji oraz poszerzenia opisów produktów ze sklepu. Jaka stoi za nimi filozofia, z czego są wykonane, dla kogo najlepiej się sprawdzą, z czym je zestawiać? To świetny sposób na rozbudowanie treści na blogu. I miejsce na tworzenie historii, które zamienią czytelników bloga w klientów.

 

6. IFCHIC

Kojarzysz pewnie próby budżetowego odtworzenia stylizacji gwiazd z modowych magazynów dla pań? Coś podobnego na swoim firmowym blogu robi amerykański sklep internetowy IFCHIC. W swoich artykułach bierze na warsztat hollywoodzkie ikony mody i odtwarza ich uliczne stylizacje za pomocą produktów z oferty. No bo któż nie chciałby w kolejce po bułki nie wyglądać jak Taylor Swift?

Blog modowej marki ifchic

Ifchic - modowe blogi firmowe

 

Jak można wykorzystać to na własnym firmowym blogu o modzie?

Na Instagramie aż roi się od świetnych stylizacji znanych osób, które aż proszą się o odtworzenie. Tego typu teksty blogowe to też genialny sposób na podkręcenie sprzedaży: można bowiem do woli wrzucać tam karty przedmiotów ze sklepu z możliwością bezpośredniego dodania do koszyka. Tylko pamiętaj, by owe “gwiazdy” były faktyczną inspiracją dla Twojej docelowej grupy.

 

5. Draper James

Blog Draper James, czyli odzieżowej marki Reese Witherspoon trudno nazwać w zasadzie blogiem firmowym. W ciągu kilku lat od założenia stał się całkiem inspirującą platformą dla kobiet, na której mówienie o samych produktach zeszło trochę na dalszy plan. Można tam znaleźć świetną serię artykułów nazwaną Draper James Southern Road Trip, czyli modową wycieczkę po zakamarkach miast amerykańskiego zachodu. Każdy z tekstów to zupełnie inna rozmowa z inspirującymi kobietami: o ich historiach, ale przede wszystkim o modzie. To, co je łączy to obszerna sesja zdjęciowa bohaterek ubranych w… Draper James, a jakże by inaczej.

 

Draper James - najlepsze firmowe blogi o modzie

Firmowe blogi modowe - Draper James

Jak można wykorzystać to na własnym firmowym blogu o modzie?

Jasne, nie masz raczej takiego budżetu, takich znajomości i takich możliwości, jak Witherspoon. Masz jednak w swoim otoczeniu zapewne wiele równie inspirujących kobiet, co bohaterki cyklu Southern Road Trip. Na tysiącach firmowych blogów można dziś znaleźć rozmowy z przedsiębiorcami i ciekawymi ludźmi. Dlaczego nie miałyby to być rozmowy właśnie o modzie?

 

4. Indochino

Z gorącego Dzikiego Zachodu przenosimy się do stylowej Kanady. Stąd pochodzi marka Indochino, w pełni skupiająca się na klasycznej modzie męskiej. I taki właśnie jest jej firmowy blog. Jest krótko, konkretnie i sensownie. Nikt nie ogranicza się tu do rozwodzenia na temat samych produktów, a od czasu do czasu zarzucony jest temat zupełnie niezwiązany z modą (na przykład zestawienie najlepszych knajp nowojorskiego Bronksu). Muszę jednak przyznać, że to właśnie dzięki temu na blogu Indochino panuje świetny, męski klimat.

Indochino - blogi modowych marek

 

Jak można wykorzystać to na własnym firmowym blogu o modzie?

Nie wciskaj do każdego tekstu wyłącznie informacji o swoich produktach. Zamiast tego, szerz bliski marce styl życia. Tego typu posunięcie może na dłużą metę świetnie wypozycjonować firmę w wyszukiwarkach na tematy, które po prostu interesują Twoją grupę docelową. A to już pierwszy krok do zyskania lojalnych klientów.

 

3.  Mizzen+Main

Z marką, produkującą męskie koszule Mizzenandmain sprawa jest o tyle ciekawa, że ich blog firmowy to właściwie… podcast. I co ciekawe – podcast nie byle jaki. Founders15 to autorski projekt jednego z założycieli marki, Kevina Lavelle, który rozmawia z innymi założycielami własnych biznesów. Świetny sposób na nawiązanie głębszej relacji z odbiorcami, którzy w końcu mogą się przekonać do tego, by zostać stałymi klientami. Szczególnie teraz, gdy podcasty powoli przejmują dowodzenie na listach ulubionego rodzaju contentu.

Mizzen+Main - podcast założyciela modowej marki

Jak można to wykorzystać?

Nie trzeba od razu zakładać własnego podcastu. Fajnie jest jednak otworzyć się na współpracę (nawet darmową) z innymi właścicielami biznesów, także tych nie do końca związanych z modową branżą. Przykładem może być tu pisanie gościnnych artykułów na innych blogach lub uczestniczenie w webinarach. W sieci jest naprawdę wielu przedsiębiorców, poszukujących do wywiadów ciekawych ludzi, działających w różnych dziedzinach.

 

2. Proper Cloth

Kolejny dosyć nietypowy “blog” marki odzieżowej dla mężczyzn Proper Cloth wymyka się wszelkim schematom tradycyjnego myślenia o blogu firmowym. Na stronie sklepu na próżno szukać zakładki, odsyłającej do najświeższych artykułów. Jest jednak coś, co wyjątkowo przykuło moją uwagę. Z racji tego, że marka szczyci się tym, że koszule z metką Proper Cloth są dedykowane raczej do klientów Premium, na stronie można znaleźć naprawdę bardzo obszerne poradniki o tym, jak dbać o ubrania. Klient może poznać historię różnych tkanin, dowiedzieć się o odzieżowych regulacjach prawnych, różnicach pomiędzy materiałami oraz poznać instrukcje, jak prać, czy prasować konkretne modele. Wszystko to czyni z producenta prawdziwego eksperta w swojej branży.

Firmowy blog marki odzieżowej Propercloth

 

Firmowy blog marki odzieżowej Propercloth

Jak można wykorzystać to na własnym firmowym blogu o modzie?

Warto spojrzeć na ubrania jak na coś więcej niż wyłącznie modę i stylizacje. Czasem klienci potrzebują wskazówek, nie jak je nosić, ale jak je pielęgnować. Wato na swoim firmowym blogu dodać przynajmniej kilka dłuższych tekstów, które wtajemniczą czytelników w sekrety powstawania ubrań – znacznie bardziej doceniają potem ubrania i chętniej wydają więcej pieniędzy na produkty wysokiej jakości.

 

1. Thirdlove

Ze świecą szukać modowej marki, która jest tak blisko swoich klientek. Thirdlove, czyli firma produkująca i sprzedająca damską bieliznę tworzy na swoim blogu niepowtarzalny wizerunek brandu, który wręcz żyje życiem klientów. W artykułach porusza naprawdę wiele rzeczywistych problemów klientek (jak na przykład poradnik w doborze biustonosza do asymetrycznego biustu, jak dobrać odpowiedni biustonosz bez ramiączek – tematów jest wręcz w nieskończoność). O tym, jak istotne jest dogłębne poznanie problemów klientów pisałam w tekście 10 przykazań boskiego artykułu.

Moją osobistą ulubioną seria na blogu firmowym Thirdlove jest jednak #ThirdLoveStories, składająca się z wywiadów z inspirującymi kobietami, które jednocześnie są wiernymi klientkami marki. Podobną serią jest Founder Friday, w ramach której można przeczytać wywiady z właścicielkami firm. To, co łączy wszystkie teksty na blogu Thirdlove jest poruszanie tematów ważnych dla kobiet. Także społecznie, jak radzenie sobie z kompleksami, czy docenianie własnych zalet.

 

Thirdlove - firmowy blog marki odzieżowej

 

Blog firmowy marki odzieżowej Thirdlove

 

Jak można wykorzystać to na własnym firmowym blogu o modzie?

Po prostu – być tak blisko klientów, jak tylko się da. Z samych rozmów i opinii klientów można wyciągnąć zestaw tematów na artykuły blogowe na kolejny rok. Warto też śledzić dane z narzędzi analitycznych – czego szukają w sieci klienci, po jakich frazach trafiają na stronę sklepu i w jaki sposób wypowiadają się o marce w internecie. Każdy problem Twoich klientów to świetny temat na artykuł na firmowy blog, który realnie ich zainteresuje. Aż żal nie korzystać.

 

Przy tworzeniu strategii firmowego bloga o modzie warto trzymać się kilku zasad:

  1. Dokładnie poznaj swoją grupę docelową
  2. Nie rób tego samego, co reszta
  3. Poszukaj mniej popularnych fraz kluczowych
  4. Pokaż się swoim klientom
  5. Rozwiązuj prawdziwe problemy
  6. Twórz historie wokół swoich produktów
  7. Buduj na blogu spójny klimat

 

… a jeśli wolisz, by ktoś zrobił to wszystko za Ciebie, odezwij się. 

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *